kognitywistyka@kul.pl +48 81 442 42 53
Paź
25
śr
Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017
Paź 25@09:00 – Paź 26@20:30
Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

Piętnasta już konferencja z cyklu ArgDiaP w zamiarze swoim ma łączyć badania współczesnej teorii argumentacji z dociekaniami prowadzonymi w nurcie klasycznej retoryki. Wspólne dla obu dyscyplin jest zainteresowanie skutecznym przekonywaniem do swoich racji w stosunkach międzyludzkich. Różne konteksty i metody stanowią o wewnętrznym bogactwie tych dyscyplin, a także różnicują je między sobą. Liczymy, że konferencja jako miejsce spotkania badaczy z różnych środowisk i specjalizacji przyczyni się do rozwoju wiedzy o argumentacji i otworzy nowe pola do współpracy ujawniając niedostrzegane dotąd, nowe perspektywy badawcze.

Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

W trakcie konferencji odbędzie się debata panelowa poświęcona wykorzystaniu elementów teorii argumentacji i retoryki w programach szkół i uczelni. Panelowi przewodniczyć będzie Michał Federowicz – wieloletni dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, obecnie kierujący Szkołą Nauk Społecznych IFiS PAN. Do dyskusji zaproszeni będą goście specjalni oraz wszyscy uczestnicy konferencji ArgDiaP 2017 (więcej informacji wkrótce). Konferencja wraz z debatą panelową pomyślana jest jako element szerszej dyskusji nad kierunkami rozwoju Polskiej Szkoły Argumentacji, zainicjowanej w 2013 r. w Warszawie na jedenastym spotkaniu ArgDiaP. Pierwsze rezultaty tej dyskusji zawiera artykuł „The Polish School of Argumentation: A Manifesto”, podpisany przez 55 polskich uczonych (Budzyńska et al 2014).

Zapraszamy do Lublina!
Organizatorzy

 

Tematyka referatów

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji wszystkich zainteresowanych problematyką argumentacji i retoryki. Szczególnie mile widziane będą referaty tematycznie łączące retorykę klasyczną z teorią argumentacji. Zapraszamy jednak również do podzielenia się wynikami badań mieszczących się w szerokim kręgu tematycznym konferencji, obejmującym między innymi:

  • klasyczne formy argumentacji retorycznej (logos, pathos, ethos);
  • modele struktury i ewaluacji argumentów;
  • metody ewaluacji a siła logiczna argumentów;
  • problemy błędów w argumentacji;
  • argument w logice a argument w retoryce;
  • argumentacja filozoficzna;
  • argumentacja w naukach szczegółowych (formalnych, ścisłych, humanistycznych, społecznych);
  • zastosowania argumentacji we współczesnych formach dyskursu;
  • dialektyczne źródła argumentacji;
  • argumentacja retoryczna a erystyka;
  • poznawcza funkcja argumentacji i kognitywne modele argumentacji;
  • pragmatyka dialogu argumentacyjnego;
  • efektywność perswazyjna komunikatu argumentacyjnego;
  • argumentacja a krytyczne myślenie;
  • argumentacja prawnicza;
  • konsensualna efektywność dialogu argumentacyjnego;
  • społeczne i polityczne uwarunkowania czynności argumentacyjnych;
  • lingwistyczne uwarunkowania czynności argumentacyjnych;
  • retoryczne modele argumentacji;
  • modele argumentacyjne w sztucznej inteligencji;
  • argumentacja w etyce i argumentacja medyczna;
  • metodologiczne aspekty badań nad argumentacją;
  • interdyscyplinarne projekty badawcze dotyczące argumentacji.

 

 

 

 

Paź
25
śr
Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017
Paź 25@09:00 – Paź 26@20:30
Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

Piętnasta już konferencja z cyklu ArgDiaP w zamiarze swoim ma łączyć badania współczesnej teorii argumentacji z dociekaniami prowadzonymi w nurcie klasycznej retoryki. Wspólne dla obu dyscyplin jest zainteresowanie skutecznym przekonywaniem do swoich racji w stosunkach międzyludzkich. Różne konteksty i metody stanowią o wewnętrznym bogactwie tych dyscyplin, a także różnicują je między sobą. Liczymy, że konferencja jako miejsce spotkania badaczy z różnych środowisk i specjalizacji przyczyni się do rozwoju wiedzy o argumentacji i otworzy nowe pola do współpracy ujawniając niedostrzegane dotąd, nowe perspektywy badawcze.

Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017

W trakcie konferencji odbędzie się debata panelowa poświęcona wykorzystaniu elementów teorii argumentacji i retoryki w programach szkół i uczelni. Panelowi przewodniczyć będzie Michał Federowicz – wieloletni dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, obecnie kierujący Szkołą Nauk Społecznych IFiS PAN. Do dyskusji zaproszeni będą goście specjalni oraz wszyscy uczestnicy konferencji ArgDiaP 2017 (więcej informacji wkrótce). Konferencja wraz z debatą panelową pomyślana jest jako element szerszej dyskusji nad kierunkami rozwoju Polskiej Szkoły Argumentacji, zainicjowanej w 2013 r. w Warszawie na jedenastym spotkaniu ArgDiaP. Pierwsze rezultaty tej dyskusji zawiera artykuł „The Polish School of Argumentation: A Manifesto”, podpisany przez 55 polskich uczonych (Budzyńska et al 2014).

Zapraszamy do Lublina!
Organizatorzy

 

Tematyka referatów

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji wszystkich zainteresowanych problematyką argumentacji i retoryki. Szczególnie mile widziane będą referaty tematycznie łączące retorykę klasyczną z teorią argumentacji. Zapraszamy jednak również do podzielenia się wynikami badań mieszczących się w szerokim kręgu tematycznym konferencji, obejmującym między innymi:

  • klasyczne formy argumentacji retorycznej (logos, pathos, ethos);
  • modele struktury i ewaluacji argumentów;
  • metody ewaluacji a siła logiczna argumentów;
  • problemy błędów w argumentacji;
  • argument w logice a argument w retoryce;
  • argumentacja filozoficzna;
  • argumentacja w naukach szczegółowych (formalnych, ścisłych, humanistycznych, społecznych);
  • zastosowania argumentacji we współczesnych formach dyskursu;
  • dialektyczne źródła argumentacji;
  • argumentacja retoryczna a erystyka;
  • poznawcza funkcja argumentacji i kognitywne modele argumentacji;
  • pragmatyka dialogu argumentacyjnego;
  • efektywność perswazyjna komunikatu argumentacyjnego;
  • argumentacja a krytyczne myślenie;
  • argumentacja prawnicza;
  • konsensualna efektywność dialogu argumentacyjnego;
  • społeczne i polityczne uwarunkowania czynności argumentacyjnych;
  • lingwistyczne uwarunkowania czynności argumentacyjnych;
  • retoryczne modele argumentacji;
  • modele argumentacyjne w sztucznej inteligencji;
  • argumentacja w etyce i argumentacja medyczna;
  • metodologiczne aspekty badań nad argumentacją;
  • interdyscyplinarne projekty badawcze dotyczące argumentacji.