Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dziecięce Nibylandie. Znaczenie zabaw ‘na niby’ w rozwoju wyobraźni i kreatywności dziecka

Monika Chylińska – Dziecięce Nibylandie. Znaczenie zabaw ‘na niby’ w rozwoju wyobraźni i kreatywności dziecka

W dziecięcych zabawach ‘na niby’ niemal wszystko jest możliwe: banany stają się telefonami, ołówki – magicznymi różdżkami, zaś mały Jasio zamienia się na godzinę w Supermena.

Dzieci zaczynają angażować się w proste zabawy symboliczne już w 18. miesiącu życia, zaś w wieku 3-5 lat bawią się ‘na niby’ tak często i z tak dużym zaangażowaniem, że przyjęło się w psychologii nazywać ten okres rozwojowy gorącym sezonem zabaw w udawanie. Wtedy to mogą ‘pojawić się’ Niewidzialni Towarzysze dzieci lub też mogą zaistnieć w dziecięcej wyobraźni całkiem inne od rzeczywistego światy – swoiste Nibylandie rządzące się własnymi alternatywnymi prawami. Nie należy się jednak wtedy obawiać o stan psychiczny bawiących się przedszkolaków. Wręcz przeciwnie – warto respektować ich wymyślonych przyjaciół oraz ich złożone zmyślone światy, gdyż są one przejawami rozwijającej się u dzieci zdolności wyobrażeniowej, a także mogą być pierwszymi oznakami kreatywności w trajektorii ludzkiego życia.

Zabawowe ustanawianie niewidzialnych obiektów, bohaterów oraz reguł panujących w Nibylandiach może też być ważnym krokiem w rozwoju dojrzałej zdolności do tworzenia artefaktów nie tylko nowych i oryginalnych, ale też jednocześnie wartościowych. Jak dokładnie miałoby się to dokonywać? W jaki sposób psychologowie i przedstawiciele nauk o poznaniu opisują znaczenie zabaw ‘na niby’ dla kreatywności dziecka? Ponadto: jak można wspierać dziecięce aktywności zabawowe polegające na udawaniu? W trakcie swojego wystąpienia chcę odpowiedzieć na te wszystkie pytania, korzystając z aktualnej literatury psychologicznej i kognitywistycznej, a także polegając na własnych przemyśleniach nad podjętym tematem. Serdecznie zapraszam do wysłuchania wykładu nie tylko rodziców oraz babcie i dziadków, ale też pedagogów, nauczycieli i wszystkich innych zainteresowanych zagadnieniem rozwoju dzieci oraz najnowszymi wynikami badań nad ludzką kreatywnością i wyobraźnią.

W ramach XIV Lubelskiego Festiwalu Nauki zapraszamy na wykład mgr Moniki Chylińskiej pt. Dziecięce Nibylandie. Znaczenie zabaw ‘na niby’ w rozwoju wyobraźni i kreatywności dziecka. Wtorek, 26 września 2017 r., godz. 14.00, sala GG213 (Gmach Główny KUL).

 

Print Friendly, PDF & Email

ZOSTAW ODPOWIEDŹ