II Letnia Szkoła Kognitywistyki – Wspomnienia.
Letnia Szkoła Kognitywistyki. Twórczy umysł. Wspomnienia..
Ideą przewodnią II LSK było przedstawienie stanu badań oraz kognitywistycznego ujęcia zjawisk związanych z kreatywnością, wyobraźnią (zwłaszcza — wyobraźnią twórczą, symulacyjną lub kombinacyjną) oraz myśleniem kontrfaktycznym. Kreatywność była rozpatrywana głównie jako zdolność do myślenia lub przetwarzania informacji, w wyniku którego powstają nowe idee i rozwiązania problemów, oraz które może być domeną zarówno ludzi wybitnie twórczych, jak i — potencjalnie — dzieci, zwierząt oraz wybranych programów AI.
Pierwszy dzień konferencji bogaty był w wiele informacji na temat tego jakie są społeczne uwarunkowania twórczości, jakie znaczenie mają inhibitory, czy stymulatory w samym procesie twórczości oraz na podstawie analizy bogactwa znaczeń i gramatyki rozszerzonej dokonano próby odpowiedzi i dyskusji nad pytaniem Czy komunikacja może być twórcza? Odbyły się również bardzo ciekawe warsztaty z kreatywności.
Drugi dzień konferencji rozpoczął się wędrówką w głąb teorii kreatywności, tym razem potocznych. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, czym różni się kreatywność Polaków od kreatywności kolegów z Chin, a różnice są znaczne! Każdy miał okazję przysłuchać się na czym polegała kreatywność naszego przodka – neandertalczyka. Kolejno zaglądając w nisze poznawcze każdy ciekawy mógł przyjrzeć się wyobraźni, umysłowi rozszerzonemu oraz poznać rolę jaką pełnią emocje w twórczym odbiorze sztuki. Dzień zakończył się warsztatem dotyczącym alternatywnych form komunikacji.
Przedostatni dzień był równie ciekawy jak i długi! Całość rozpoczęła się od tematyki twórczości w nauce i życiu codziennym oraz symboli i ich przekładzie na ludzkie cierpienie na przykładzie ,,Czarownicy”. Kolejnym ciekawym punktem były eksperymenty myślowe na przykładzie Baśni oraz zagadnienie kreatywności Sokratesa. Delikatnie zmieniając temat ciekawość uczestników zwróciła się w kierunku rozważań na temat ruchu i kreatywnego procesu jego tworzenia. Można było dowiedzieć się nieco o neuronalnych korelatach twórczości oraz zajrzeć do mózgu psychopaty. Dzień zakończył się na rozważaniach dotyczących rytualizacji naszych zachowań zależnie od preferencji muzycznych.
Ostatni dzień przepełniony był wystąpieniami studentów w sesji studencko-doktoranckiej. Tematy wystąpień obejmowały szeroki wachlarz dziedzin.. Dla każdego coś ciekawego! Oto one:
– Problem kreatywności w systemach sztuczno – inteligentnych. #ArturGrabowski UMCS
– Kreatywność w języku Twittera. #AnastazjaSzuła UMCS
– Rozmowa o myśleniu – narzędzie, użycie i analiza statystyczna przeprowadzanych badań. #JakubJanczura KUL
– Granice interpretacji. #AlbertŁukasik UMCS
– Wykorzystanie ontologii praw naukowych do generowania problemów badawczych. #BartłomiejKokoszka KUL
– Kreatywność u dzieci ze spektrum autyzmu. #MariaKierepka KUL
– Rola metafory w badaniach nad dziecięcą teorią umysłu. #MonikaPietrzak KUL
____________________________________________________________________________________________
A oto kilka zdjęć z wydarzenia. Więcej w serwisie https://www.facebook.com/Letnia.Szkola.Kognitywistyki
Tymczasem zapraszamy do serwisu Letniej Szkoły Kognitywistyki oraz strony Koła Naukowego Studentów Kognitywistyki, na których będziecie mogli uzyskać dostęp do kolejnych ciekawych wydarzeń!
https://www.facebook.com/kolo.naukowe.studentow.kognitywistki.kul
… i oczywiście do zobaczenia za rok, na kolejnej, trzeciej już Letniej Szkole Kognitywistyki!