Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Jak się uczyć żeby nie zapomnieć?

Jak się uczyć żeby nie zapomnieć?

Mnemotechniki, mnemoniki, od greckiego ,,mnemne” oznaczające ,,pamięć” są ogólną nazwą sposobów na zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji w jak najbardziej wydajny sposób. Wszystkich nie sposób wymienić, ale najogólniej można powiedzieć, że dokonano podziału ze względu na ich złożoność oraz ze względu na mechanizmy poznawcze wykorzystywane w konkretnych mnemotechnikach.

Jeśli chodzi o mechanizmy poznawcze, zazwyczaj są to techniki oparte o teorię podwójnego kodowania Paivio dotyczącej przetwarzania informacji na zasadzie słowo+obraz. Polega na wykorzystaniu więcej niż jednego kodu reprezentacji w trakcie zapamiętywania. Najczęściej zapamiętujemy materiał werbalny, więc zabiegi mnemoniczne tego typu polegają na łączeniu go z wyobrażeniami wzrokowymi. Inne techniki polegają na różnych sposobach organizowania informacji. Dzięki nim informacjom początkowo nieuporządkowanym nadawana jest pewna struktura. Poniżej kilka przykładowych mnemotechnik, które każdy może wykorzystywać w łatwy sposób:

1. AKRONIMY, czyli skrótowce to jedne z najpopularniejszych technik pamięciowych. Pomocne, gdy chcemy zapamiętać informację składającą się z kilku, kilkunastu słów. Metoda polegająca na stworzeniu zupełnie nowego słowa lub wyrażenia z pierwszych zgłosek lub liter innych wyrazów, które próbujemy zapamiętać. Dla przykładu: na egzamin z metodologii nauk musisz zapamiętać cechy teorii naukowej. Są to moc wyjaśniająca, prostota, twórczość, moc prognostyczna, prawdopodobieństwo i prawdziwość. Stwórz z tego swój własny wzór matematyczny na cechy teorii! Na początku ustal odpowiadającą Ci kolejność wyrażeń (może to być zależne od na przykład melodyjności brzmienia i łatwości odtworzenia wzoru).

  • moc wyjaśniająca
  • moc prognostyczna
  • prostota
  • prawdziwość
  • prawdopodobieństwo
  • twórczość

Jak pewnie zauważyłeś otrzymamy m2 + p3 + t  A jak zapamiętać kolejność? (Co powiesz na ,,Moja Piękna Teoria” (,,m” do drugiej dodać ,,p” do trzeciej dodać ,,t”?) a łącząc to dodatkowo z inną techniką (na przykład ułożoną historią) jesteś w stanie zapamiętać całość. ,, Bądź twórczy i wyjaśnij mi proszę tą prognozę pogody prosto, z wysokim prawdopodobieństwem prawdziwości.”. Baw się!

2. AKROSTYCHY: Czasem całe zdanie może pomóc w przypomnieniu pierwszych liter listy wyrazów do zapamiętania. Jeśli chcesz zapamiętać kolejność np kilku barw w widmie, poczynając od barw długofalowych, możesz wykorzystać następujący akrostych – Cecylia życzliwie zerknęła na Filipa (i długo utrzymała wzrok-żeby zapamiętać, że zaczynamy od najdłuższej fali) (Czerwony, Żółty, Zielony, Fioletowy).

Wymyślenie akronimów i akrostychów może czasami zabierać dużo czasu. Nie należy się jednak zniechęcać, ponieważ to bardzo użyteczne strategie, które usprawniają działanie twojej pamięci.

3. HISTORIE:  Jeśli mamy do zapamiętania listę zakupów, najlepiej powiązać je w określony, choć niekoniecznie logiczny ciąg myślowy. Powiedzmy, że chcemy kupić: proszek do prania, wino, notes, papierowe ręczniki, ziemię do kwiatków.

Nasza historyjka może wyglądać tak: wchodzimy do mieszkania z winem, które wręczamy znajdującemu się tam lokatorowi. Ten z wrażenia upuszcza wino na stół i brudzi znajdujący się tam obrus. Bierzemy ten obrus i pierzemy go w proszku do prania. Lokator chce przeprosić za swoją niezdarność i pyta co mógłby dla nas zrobić. Odpowiadamy, że przesadzić kwiatki. Lokator zapisuje sobie w notesie, że ma kupić ziemię do kwiatków.

Im bardziej absurdalna i zabawna będzie wymyślona opowieść, tym lepiej ją zapamiętamy.

googleźródło: google

4. SKOJARZENIA: Wyobraź sobie, że musisz zapamiętać czym jest operacjonalizacja.
Słowo ,,operacjonalizacja” kojarzy się z operacją, a sam termin oznacza zdefiniowanie pojęć poprzez odniesienie ich do konkretnych operacji w wyniku których uzyskamy wiedzę o zmiennych. Innymi słowy dokonując operacjonalizacji decydujemy się w jaki sposób dana zmienna będzie mierzona. Na przykład wyobraźnia = rotacje umysłowe, czyli w efekcie

MUSISZ ZROBIĆ COŚ, ŻEBY DAŁO SIĘ, DOKONAĆ JAKICHŚ CZYNNOŚCI, ZOPEROWAĆ TEN TERMIN.

 

5. CYFRY REPREZENTOWANE PRZEZ SŁOWA:  Technika ta pomaga zapamiętywać ciągi liczb. Polega na utworzeniu zdania, w którym ilość liter w wyrazach odpowiada określinej cyfrze, np. Kto(3) z(1) woli(4) i(1) myśli(5) zapragnie(9) Pi(2) spisać(6) cyfry(5), ten(3) zdoła(5).
W zdaniu tym zaszyfrowane są kolejne cyfry liczby pi (3,1415926535). Oczywiście utworzenie takiego zdanie nie jest łatwe – właśnie dlatego je zapamiętasz!

A jaką wysokość ma Mount Everest? ,,Kształcę pingwina żeby potrafił.”  (Teraz już nigdy nie spojrzysz na cyfry normalnie!  😉 )

6. UMIEJSCAWIANIE: Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, “umieszczamy” z pomocą wyobraźni w dowolnym budynku, pojedynczym pokoju (realnie istniejącym lub wykreowanym) lub na przykład na drodze pokonywanej z domu do pracy. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Prościej mówiąc, elementy do zapamiętania kojarzymy z obiektami znajdującymi się w wybranym przez nas otoczeniu.

To wspaniała mnemotechnika, ponieważ kojarząc informacje z na co dzień spotykanymi elementami (na przykład drzwi, okna, czy chociażby elementy zastawy stołowej) tworzysz własną sieć skojarzeń, która nie umknie Ci w żadnej sytuacji. Dlatego zamiast zapominać możesz dokładać kolejne elementy do tej sieci.

Zamień zasadę Z.Z.Z (Zakuj, Zalicz, Zapomnij) na S.Z.W (Skojarz, Zapamiętaj, Wykorzystaj)!

Tak.. Wysokość Mount Everestu to 8 848. Swoją drogą to dwa bałwany (88) pchające na krześle (4) trzeciego bałwana (8).

Nauka może być naprawdę przyjemną zabawą!

źródło: google

A Ty jakie masz sposoby, by nie zapomnieć?

#KOGNIblog Monika Pietrzak

źródło: www.mnemotechnika.com, www.medme.pl

 

Print Friendly, PDF & Email

ZOSTAW ODPOWIEDŹ