Neuromowa, czyli człowiek widziany okiem neuropsychologa i neurologopedy
Koło Naukowe Neuropsychologii i Koło Naukowe Logopedii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie 14 listopada 2015 r. zapraszają na Ogólnopolską Konferencję Naukową Neuromowa, czyli człowiek widziany okiem Neuropsychologa i Neurologopedy.
Serdecznie zapraszamy na interdyscyplinarną konferencję naukową łącząca w sobie neuropsychologiczne i neurologopedyczne spojrzenie na mowę, jej mózgową organizację oraz diagnozę i rehabilitację zaburzeń mowy i języka.
Neuropsychologia i neurologopedia to dziedziny przeżywające obecnie okres dynamicznego rozwoju; badacze i klinicyści poszukują struktur mózgowych strategicznych dla mowy, opracowują nowe metody diagnozy klinicznej i rehabilitacji służące pomocy wszystkim pacjentom z uszkodzeniami układu nerwowego odpowiadających za aspekty mowy w mózgu a terapeuci opracowują kolejne metody diagnozy i rehabilitacji mające pomóc młodym i starszym pacjentom z objawami uszkodzeń neurologicznych.
Program
- 8.30 – 9.30 Rejestracja uczestników Konferencji
- 9.30 – 10.00 Oficjalne rozpoczęcie Konferencji
10.00 – 11.20 PANEL I (aula C, I piętro)
- 10.00 – 10.20 Maciej Jakuciński (Mazowiecki Szpital Bródnowski) Co uwidacznia funkcjonalny rezonans magnetyczny? Podstawy i problemy
- 10.20 – 10.40 Emilia Sołtan (Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie) „Awake craniotomy” – resekcja guza z wybudzeniem śródoperacyjnym i bezpośrednim mapowaniem kory mózgu
- 10.40 – 11.00 Lidia Jureczko (Warszawski Uniwersytet Medyczny, I Klinika Anestezjologii
i Intensywnej Terapii) Specyfika znieczulenia pacjentów neurochirurgicznych do operacji z wybudzaniem śródoperacyjnym - 11.00 – 11.20 Ewa Fersten (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Centrum Onkologii – Instytut im. M. Skłodowskiej – Curie) Rola przedoperacyjnego badania fMRI oraz śródoperacyjnego monitorowania funkcji językowych na drogę dojścia i doszczętność zabiegów resekcyjnychprzeprowadzanych z powodu guzów mózgu położonych w okolicach elokwentnych mózgu
- 11.20 – 11.50 Przerwa na kawę (sala 3077, parter), rozwiązanie I tury konkursu konferencyjnego
11.50 – 13.10 PANEL II (aula C)
- 11.50 – 12.10 Katarzyna Krempla (Uniwersytet Gdański) Terapia neurologopedyczna dzieci z autyzmem
- 12.10 – 12.30 Aleksandra Jastrzębowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Współczesne możliwości terapii jąkania w Polsce i na świecie - 12.30 – 12.40 Ewa Bielecka – Nowakowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Afazja mieszana- długoterminowa rehabilitacja pacjenta dorosłego, dwujęzycznego – prezentacja łączonych technik terapeutycznych na podstawie studium przypadku - 12.40 – 12.50 Kamila Stawniak (Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. J. Strusia
w Poznaniu) Jąkanie neurogenne w praktyce klinicznej - 12.50 – 13.00 Aleksandra Matyjasek (Uniwersytet M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie) Zjawiska językowe charakterystyczne dla okresu późnej dorosłości – doniesienia z badań własnych
- 13.00 – 13.10 Joanna Ratyńska (TOMATIS DEVELOPPEMENT S.A.) Metoda Tomatisa stymulacja percepcji słuchowej
13.10 – 14.25 SESJA POSTEROWA oraz przerwa obiadowa
14.25 – 15.25 PANEL III (aula C)
- 14.25 – 14.45 Anna Barczak (IMDiK, PAN, Warszawa; Oddział Alzheimerowski, Klinika Neurologii, CSK MSW, Warszawa) Językowe warianty otępienia
- 14.45 – 15.05 Aleksandra Bala (Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny) Procesy językowe u pacjentów z padaczką – atypowa organizacja funkcjonalna mózgu, metody badań i konsekwencje kliniczne
- 15.05 – 15.25 Beata Hintze (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
w Warszawie) Obraz funkcji wykonawczych w schizofrenii w zależności od okresu zachorowania i czasu trwania psychozy - 15.25 – 15.55 Przerwa na kawę (sala 3077, parter),
rozwiązanie II tury konkursu konferencyjnego
15.55 – 17.35 PANEL IV (aula C)
- 15.55 – 16.15 Małgorzata Nowis – Zalewska (Szpital Grochowski im. dr med. R. Masztaka
w Warszawie), Justyna Żulewska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Zaburzenia czynności nazywania, a lokalizacja uszkodzenia mózgu u pacjentów z afazją - 16.15 – 16.35 Magdalena Wojak (Wojskowy Instytut Medyczny) Diagnoza neurologopedyczna pacjenta z tracheotomią po przebytym krwawieniu podpajęczynówkowym
- 16.35 – 16.55 Anna Lis (Uniwersytet Warszawski, Szpital Kolejowy sp. z o.o. w Pruszkowie Holistyczna diagnoza neurologopedyczna na przykładzie pacjentki z dyzartrią wiotko-spastyczną i cechami dysfagii w przebiegu stwardnienia bocznego zanikowego [ALS]
- 16.55 – 17.05 Magdalena Bury (Uniwersytet M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie) Niekorzystny wpływ chemioterapii na procesy językowe pacjentów
- 17.05 – 17.15 Marcin Nowak (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
w Warszawie) Poziom gotowości słowa w zależności od etiologii poszerzenia układu komorowego - 17.15 – 17.45 Otwarty panel dyskusyjny i podsumowanie konferencji. Rozwiązanie III tury konkursu konferencyjnego
SESJA POSTEROWA
- Katarzyna Bentkowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Obraz procesów pamięciowych u pacjentów z patologią w okolicy przyśrodkowej płata skroniowego leczonych operacyjnie
- Anna Cielecka (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Neuroanatomiczne podłoże mowy
- Marta Cyroń, Aleksandra Jastrzębowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Terapia Intonacją Melodyczną – muzykoterapia w leczeniu afazji
- Sylwia Filipczak (Uniwersytet M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie) Diagnoza sprawności interakcyjnych osób po uszkodzeniu płatów czołowych
- Sylwia Filipczak (Uniwersytet M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie) Zespół psychoorganiczny czołowy, a rozumienie metafor
- Marta Kamińska(Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) Ocena jakości życia pacjentów z guzami mózgu leczonych metodą alfa terapii
- Maksymilian Korczyk (Uniwersytet Jagielloński) Rozwój degeneracji funkcji językowych w chorobie Alzheimera
- Marta Szantroch (Warszawski Uniwersytet Medyczny), Aleksandra Bala (Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny), Andrzej Marchel (Warszawski Uniwersytet Medyczny) Zaburzenia komunikacji językowej u pacjentki z niepękniętym tętniakiem olbrzymim – opis przypadku
- Aleksandra Bala (Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny), Marta Szantroch (Warszawski Uniwersytet Medyczny), Andrzej Rysz (Warszawski Uniwersytet Medyczny), Andrzej Marchel (Warszawski Uniwersytet Medyczny) Zastosowanie testu Wady w ocenie dominacji półkulowej dla funkcji językowych
- Aleksandra Matyjasek(Uniwersytet M. Curie – Skłodowskiej w Lublinie) Narracja jako wskaźnik preferencji poznawczej – analiza sprawności językowych w chorobie Alzheimera
- Anna Obszyńska – Litwiniec (Zakład Rehabilitacji Oddziału Fizjoterapii II Wydziału Lekarskiego, Warszawski Uniwersytet Medyczny) Przegląd programów komputerowych wspomagających terapię mowy u pacjentów z afazją
- Dominika Radziun (Uniwersytet Jagielloński) Neuropsychologiczne podłoże mowy, a nowe formy terapii logopedycznej w ASD
- Agnieszka Robak (Poradnia psychologiczno – pedagogiczna nr 7 w Warszawie) Diagnoza różnicowa SLI/ afazja rozwojowa w świetle przepisów prawa oświatowego – refleksje psychologa praktyka
- Wojciech Sak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika) Redefinicja procesu diagnostycznego w afazji mieszanej
- http://www.neuromowa.pl/strona/konferencja.html
- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Aula C, Budynek C, Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa