Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Na KULu powstało Makolab Delivery Center

W dniu 23 X 2017 r. w Gmachu Głównym KUL otwarte zostało Makolab Delivery Centre (DC), które jest formalnym przypie­czętowaniem wieloletniej współpracy Katedry Podstaw Informatyki Wydziału Filozofii KUL i firmy MakoLab S.A. Nowe centrum otworzyli prodziekan WF KUL dr hab. Piotr Kulicki, prof. KUL oraz wiceprezes Zarządu MakoLab S.A. dr Mirosław Sopek. Szefem Makolab DC został dr hab. Robert Trypuz.

Powstało Makolab Delivery Center

Wydział Filozofii KUL, poprzez zaproszenie MakoLabu w mury Uczelni, po pierwsze potwierdza, że chce aktywnie uczestniczyć w budowaniu „solidnego mostu łączącego naukę i biznes”, i po dru­gie pokazuje, że posiada odpowiedni potencjał naukowy i kadrowy do podejmowania działań B+R.
Dla MakoLabu lubelskie DC oznacza jeszcze szersze niż dotych­czas otwarcie się na transfer wiedzy z nauki do biznesu lub innymi słowy szukanie innowacji na styku teorii i praktyki. Można śmia­ło powiedzieć, że pierwszym i najważniejszym celem Makolab DC jest nawiązywanie kontaktów z naukowcami szukającymi możliwości wdrożenia swoich nowatorskich pomysłów w przestrzeni technologii informacyjnych (IT). Aktualnie pracownicy Makolab DC rozwijają me­tody znane ze sztucznej inteligencji i sieci semantycznych, starając się wypracować rozwiązania problemów zleconych przez MakoLab.
13 listopada Makolab DC we współpracy z Wydziałem Filozofii KUL rozpoczął realizację jednego z projektów kluczowych dla firmy – systemu inteligentnego wyszukiwania Search Insights. Celem pod­jętych badań jest opracowanie, na bazie innowacyjnych rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji, komponentu semantyczno-lingwistycznego do znacznego podniesienia jakości działania Search In­sights.
Projekt jest w dużej części finansowany przez PARP w ramach „Bonów na innowacje dla MŚP” (Projekt Operacyjny Inteligentny Rozwój). Już w obecnej postaci Search Insights znajduje swoje zasto­sowanie w projektach komercyjnych firmy MakoLab. Jednym z nich jest projekt RSI-CMS, wdrażany przez MakoLab na potrzeby kon­cernu Renault-Nissan i z sukcesem zaimplementowany na ponad 60 rynkach na całym świecie. Search Insights różni się istotnie od standardowych wyszukiwarek używanych na większości stron inter­netowych. Te traktują wyszukiwaną frazę jedynie jako ciąg znaków i przedstawiają wyniki ze stronami, które zawierają w tekście tę fra­zę. Jak zauważa Witold Juszczak z MakoLabu, problem z odpowied­nim, trafnym wyszukiwaniem polega na tym, że osoba szukająca nie zna struktury strony. Nie wie, czy fraza, o którą pyta, pojawia się na stronie.
Jako przykład można podać wyszukiwanie frazy “bezpie­czeństwo”. Wpisując ją, użytkownik zazwyczaj oczekuje wyświetlenia informacji dotyczących systemów, które pozwolą zadbać o bezpie­czeństwo w trakcie jazdy. Może jednak się okazać, że podstrony, na których będą opisane systemy bezpieczeństwa, nie będą zawierały frazy “bezpieczeństwo”. W tym przypadku nie uzyska odpowied­nich wyników wyszukiwania, choć w treści strony będą podstrony z informacjami dotyczącymi na przykład systemu ABS czy poduszek powietrznych. Dzięki używanym w Search Insights ontologiom (ro­zumianym jako ustrukturyzowane zbiory pojęć wraz z relacjami mię­dzy nimi) Search Insights „rozumie”, że użytkownik, wpisując w wy­szukiwarkę słowo „bezpieczeństwo”, jest zainteresowany stronami internetowymi zawierającymi informacje o wszystkich aktywnych i pasywnych systemach bezpieczeństwa (ABS, ESC, isofix, poduszki powietrzne itp).
Makolab DC chce również umożliwić ambitnym studentom prak­tyczne sprawdzenie swoich umiejętności w szerokiej gamie techno­logii informatycznych używanych w Makolabie. Bez wątpienia jest to, tak dla Makolabu, jak i dla studentów KUL, szansa na intensywny rozwój. W tym roku praktyki w Makolabie podjęło siedmioro studen­tów kognitywistyki i informatyki KUL. Część z nich została zaproszo­na do Łodzi, do głównej siedziby firmy, gdzie mogli podnosić swoje umiejętności w zakresie front-endu. Pozostali mieli możliwość prak­tykowania w Lublinie, gdzie pod okiem pracowników MakoLab R&D zapoznawali się z tajnikami SEO i sposobami tworzenia markupu z wykorzystaniem słownika schema.org.
Obecnie Makolab DC zatrudnia czworo specjalistów z obszarów front-endu oraz .Net. Jest otwarty na współpracę z informatykami, którzy chcieliby doskonalić swoje umiejętności, i zaprasza osoby za­interesowane do kontaktu (tel. 532 759 508, www.makolab.com/lublin, office@makolab.com).
Robert Trypuz
Print Friendly, PDF & Email

ZOSTAW ODPOWIEDŹ