Jak się uczyć żeby nie zapomnieć?
Jak się uczyć żeby nie zapomnieć?
Mnemotechniki, mnemoniki, od greckiego ,,mnemne” oznaczające ,,pamięć” są ogólną nazwą sposobów na zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji w jak najbardziej wydajny sposób. Wszystkich nie sposób wymienić, ale najogólniej można powiedzieć, że dokonano podziału ze względu na ich złożoność oraz ze względu na mechanizmy poznawcze wykorzystywane w konkretnych mnemotechnikach.
Jeśli chodzi o mechanizmy poznawcze, zazwyczaj są to techniki oparte o teorię podwójnego kodowania Paivio dotyczącej przetwarzania informacji na zasadzie słowo+obraz. Polega na wykorzystaniu więcej niż jednego kodu reprezentacji w trakcie zapamiętywania. Najczęściej zapamiętujemy materiał werbalny, więc zabiegi mnemoniczne tego typu polegają na łączeniu go z wyobrażeniami wzrokowymi. Inne techniki polegają na różnych sposobach organizowania informacji. Dzięki nim informacjom początkowo nieuporządkowanym nadawana jest pewna struktura. Poniżej kilka przykładowych mnemotechnik, które każdy może wykorzystywać w łatwy sposób:
1. AKRONIMY, czyli skrótowce to jedne z najpopularniejszych technik pamięciowych. Pomocne, gdy chcemy zapamiętać informację składającą się z kilku, kilkunastu słów. Metoda polegająca na stworzeniu zupełnie nowego słowa lub wyrażenia z pierwszych zgłosek lub liter innych wyrazów, które próbujemy zapamiętać. Dla przykładu: na egzamin z metodologii nauk musisz zapamiętać cechy teorii naukowej. Są to moc wyjaśniająca, prostota, twórczość, moc prognostyczna, prawdopodobieństwo i prawdziwość. Stwórz z tego swój własny wzór matematyczny na cechy teorii! Na początku ustal odpowiadającą Ci kolejność wyrażeń (może to być zależne od na przykład melodyjności brzmienia i łatwości odtworzenia wzoru).
- moc wyjaśniająca
- moc prognostyczna
- prostota
- prawdziwość
- prawdopodobieństwo
- twórczość
Jak pewnie zauważyłeś otrzymamy m2 + p3 + t A jak zapamiętać kolejność? (Co powiesz na ,,Moja Piękna Teoria” (,,m” do drugiej dodać ,,p” do trzeciej dodać ,,t”?) a łącząc to dodatkowo z inną techniką (na przykład ułożoną historią) jesteś w stanie zapamiętać całość. ,, Bądź twórczy i wyjaśnij mi proszę tą prognozę pogody prosto, z wysokim prawdopodobieństwem prawdziwości.”. Baw się!
2. AKROSTYCHY: Czasem całe zdanie może pomóc w przypomnieniu pierwszych liter listy wyrazów do zapamiętania. Jeśli chcesz zapamiętać kolejność np kilku barw w widmie, poczynając od barw długofalowych, możesz wykorzystać następujący akrostych – Cecylia życzliwie zerknęła na Filipa (i długo utrzymała wzrok-żeby zapamiętać, że zaczynamy od najdłuższej fali) (Czerwony, Żółty, Zielony, Fioletowy).
Wymyślenie akronimów i akrostychów może czasami zabierać dużo czasu. Nie należy się jednak zniechęcać, ponieważ to bardzo użyteczne strategie, które usprawniają działanie twojej pamięci.
3. HISTORIE: Jeśli mamy do zapamiętania listę zakupów, najlepiej powiązać je w określony, choć niekoniecznie logiczny ciąg myślowy. Powiedzmy, że chcemy kupić: proszek do prania, wino, notes, papierowe ręczniki, ziemię do kwiatków.
Nasza historyjka może wyglądać tak: wchodzimy do mieszkania z winem, które wręczamy znajdującemu się tam lokatorowi. Ten z wrażenia upuszcza wino na stół i brudzi znajdujący się tam obrus. Bierzemy ten obrus i pierzemy go w proszku do prania. Lokator chce przeprosić za swoją niezdarność i pyta co mógłby dla nas zrobić. Odpowiadamy, że przesadzić kwiatki. Lokator zapisuje sobie w notesie, że ma kupić ziemię do kwiatków.
Im bardziej absurdalna i zabawna będzie wymyślona opowieść, tym lepiej ją zapamiętamy.
źródło: google
4. SKOJARZENIA: Wyobraź sobie, że musisz zapamiętać czym jest operacjonalizacja.
Słowo ,,operacjonalizacja” kojarzy się z operacją, a sam termin oznacza zdefiniowanie pojęć poprzez odniesienie ich do konkretnych operacji w wyniku których uzyskamy wiedzę o zmiennych. Innymi słowy dokonując operacjonalizacji decydujemy się w jaki sposób dana zmienna będzie mierzona. Na przykład wyobraźnia = rotacje umysłowe, czyli w efekcie
MUSISZ ZROBIĆ COŚ, ŻEBY DAŁO SIĘ, DOKONAĆ JAKICHŚ CZYNNOŚCI, ZOPEROWAĆ TEN TERMIN.
5. CYFRY REPREZENTOWANE PRZEZ SŁOWA: Technika ta pomaga zapamiętywać ciągi liczb. Polega na utworzeniu zdania, w którym ilość liter w wyrazach odpowiada określinej cyfrze, np. Kto(3) z(1) woli(4) i(1) myśli(5) zapragnie(9) Pi(2) spisać(6) cyfry(5), ten(3) zdoła(5).
W zdaniu tym zaszyfrowane są kolejne cyfry liczby pi (3,1415926535). Oczywiście utworzenie takiego zdanie nie jest łatwe – właśnie dlatego je zapamiętasz!
A jaką wysokość ma Mount Everest? ,,Kształcę pingwina żeby potrafił.” (Teraz już nigdy nie spojrzysz na cyfry normalnie! 😉 )
6. UMIEJSCAWIANIE: Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, „umieszczamy” z pomocą wyobraźni w dowolnym budynku, pojedynczym pokoju (realnie istniejącym lub wykreowanym) lub na przykład na drodze pokonywanej z domu do pracy. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Prościej mówiąc, elementy do zapamiętania kojarzymy z obiektami znajdującymi się w wybranym przez nas otoczeniu.
To wspaniała mnemotechnika, ponieważ kojarząc informacje z na co dzień spotykanymi elementami (na przykład drzwi, okna, czy chociażby elementy zastawy stołowej) tworzysz własną sieć skojarzeń, która nie umknie Ci w żadnej sytuacji. Dlatego zamiast zapominać możesz dokładać kolejne elementy do tej sieci.
Zamień zasadę Z.Z.Z (Zakuj, Zalicz, Zapomnij) na S.Z.W (Skojarz, Zapamiętaj, Wykorzystaj)!
Tak.. Wysokość Mount Everestu to 8 848. Swoją drogą to dwa bałwany (88) pchające na krześle (4) trzeciego bałwana (8).
Nauka może być naprawdę przyjemną zabawą!
źródło: google
A Ty jakie masz sposoby, by nie zapomnieć?
#KOGNIblog Monika Pietrzak
źródło: www.mnemotechnika.com, www.medme.pl