Filozofować eksperymentalnie – Umysł w świecie kultury. Program konferencji

Wydział Filozofii i Koło Naukowe Studentów Kognitywistyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zapraszają 22 listopada 2016 na konferencję pt.
Filozofować eksperymentalnie – Umysł w świecie kultury
Obrady odbywać się będę w sali 208 Gmachu Głównego KUL
Program konferencji
- 9.00 Otwarcie konferencji – Monika Walczak, Dziekan Wydziału Filozofii KUL
- 9.15 Arkadiusz Gut, Prowadzone badania międzykulturowe w ramach grantu Harmonia 6. Prezentacja danych ukazujących uwikłanie sądów moralnych w świat przekonań ontologicznych na temat duszy
- 9.30 Zbysław Muszyński (UMCS) Praktyki narracyjne jako podstawa współdzielenia procesów poznawczych
- 10.15 Adrianna Schetz (Usz), Ewolucyjne uwarunkowania kompetencji językowej
- 11.00 Mieszko Tałasiewicz (UW), Skąd się bierze filozofia? O analizie pojęć, intuicji i eksperymentach filozoficznych
- 11.45 Przerwa na kawę
- 12.00 Maciej St. Zięba (KUL), Czy (i na ile) natura ludzka umożliwia/gwarantuje/funduje zrozumienie między ludźmi? Stanowisko neokonfucjańskie
- 12.45 Zbigniew Wróblewski (KUL), Kulturowe uwarunkowania religijnych pojęć mentalnych
- 13.30 Obiad
- 14.30 Arkadiusz Gut, Joanna Afek (KUL), Kulturowe czynniki (z wczesnej edukacji dziecięcej) tłumaczące różnice w systemie mindreadingu u dzieci z odmiennych grup etnicznych
- 15.00 Andrzej Kapusta (UMCS), Umysł, kultura i podatność na zranienie
- 15.30 Przerwa na kawę
- 15.45 Monika Chylińska – Dlaczego Chińczycy osiągają słabe wyniki w zachodnich testach twórczego myślenia? Czyli słów kilka o rozumieniu kreatywności w kulturach Wschodu
- 16.15 Nastazja Stoch – Czy dualizm jest uniwersalny? Umysł-ciało problem w filozofii chińskiej
- 16.45 Robert Mirski – Współczesne trudności i wyzwania w myśleniu o mindreadingu – perspektywa międzykulturowa
- 17.15 Krzysztof Sękowski – Funkcje właściwe a normatywność intuicji epistemicznych
- 17.45 Zamknięcie konferencji
Konferencja i workshop są dofinansowane grantem Harmonia 6 Narodowego Centrum Nauki pt. Zaangażowanie języka, czynników kulturowo specyficznych i potocznych intuicji w zdolność czytania w umyśle (mindreading) i poznaniu społecznym (UMO 2014/14/M/HS1/00436 na lata 2015-2018).