Analiza i porównanie obrazów myśli dzieci w wieku przedszkolnym – Jakub Janczura
Analiza i porównanie obrazów myśli dzieci w wieku przedszkolnym – Jakub Janczura
Student I roku II stopnia kognitywistyki Jakub Janczura na panelu studencko-doktorskim I Białostockiego Forum Kognitywistycznego połączonego z II Tygodniem Mózgu, wygłosił referat pt. “Analiza i porównanie obrazów myśli dzieci w wieku przedszkolnym”. Skupił się na przedstawieniu narzędzia do badania deklaratywnej wiedzy dziecka na temat myśli i myślenia. Rozmowa o myśleniu to naturalny dialog z dzieckiem, który pokazuje jak dzieci próbują skonceptualizować, opowiedzieć to jak rozumieją i postrzegają myślenie. Całe narzędzie zawiera 9 pytań:
- A teraz chciałabym Cię zapytać, czy wiesz, co to jest myślenie?
( Jeśli dziecko nie odpowiada –badający dopytuje) A wiesz, gdyby do nas przyleciał kosmita i trzeba by mu powiedzieć, co to jest myślenie, to jak mu to można opowiedzieć? - A do czego myśl jest podobna?
- A czy można narysować myśl? Jak byś to zrobił/ zrobiła?
- A powiedz mi, jak to się dzieje, że ktoś myśli?
- A gdzie są myśli? … Dlaczego tak myślisz? lub Dlaczego tak uważasz?
- Skąd się tam biorą?… Dlaczego tak myślisz? lub Dlaczego tak uważasz?
- A czy można zobaczyć myślenie, albo je usłyszeć?… Dlaczego tak myślisz? lub Dlaczego tak uważasz?
- A czy można dotknąć myśli?… Dlaczego tak myślisz? lub Dlaczego tak uważasz?
- A czy ty myślisz?… Jak to robisz?
Na podstawie odpowiedzi w zadaniu Rozmowa o myśleniu została przedstawiona analiza porównawcza obrazków narysowanych przez dzieci w pytaniu 3 w kontekście innych odpowiedzi na pozostałe pytania.