Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dojrzewanie mózgu a stres

Czy stres ma jakiś wpływa na proces dojrzewania mózgu? – otóż ma. Dowodzi temu badanie opublikowane na łamach “Scientific Reports”, odnośnie wpływu zarówno wczesnego okresu życia jak i ciągłego stresu, na różnicowanie modelowania rozwoju istoty szarej u dorastającej młodzieży.

Powyższe badania zostały przeprowadzone na ludziach i zwierzętach. Wykazały one, że traumatyczne sytuacje mające miejsce we wczesnym okresie życia, jak i stałe epizody stresowe, znacząco oddziałują na rozwój neuronowy. Niejasnym pozostaje fakt, czy i jak modulują one normatywne dorastające trajektorie neuro-dojrzewania u nastolatków.

W badaniu zostały opisane efekty z wczesnego etapu rozwoju człowieka (wiek 0-5 lat) oraz trwające w czasie sytuacje stresowe (wiek 14-17 lat) i ich wpływ na zmiany podłużne w objętości istoty szarej (grey matter volume – GMV) u zdrowych nastolatków.  Czas i rodzaj stresu były połączone z odseparowanymi zmianami GMV.  Prywatne, wywołujące stres wydarzenia z wczesnego etapu życia wiązały się ze znaczniejszym ograniczeniem rozwoju GMV w częściach mózgu takich jak: kora przedczołowa przednia, jądro migdałowate, obszary podkorowe. Zaś długotrwały stres związany ze środowiskiem nastolatków był zintegrowany z minimalnymi redukcjami w obrębie kory czołowej i przedniej obręczy przedniej części oczodołu.

Powyższe badania sugerują, że stres we wczesnym okresie życia przyspiesza rozwój pokwitania, podczas gdy niekorzystne środowisko społeczne w wieku młodzieńczym zaburza dojrzewanie mózgu z potencjalnymi konsekwencjami dla zdrowia psychicznego. Opóźnione dojrzewanie przedniej obręczy związane było z bardziej antyspołecznymi cechami -rozwój młodych inicjatorów psychopatii.

Więcej informacji w artykule! Polecam poczytać!

#kogniblog #stres #mózg #dojrzewanie

https://rdcu.be/2k6P

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ZOSTAW ODPOWIEDŹ