Filozofia a kognitywistyka – konflikt czy symbioza?
Filozofia a kognitywistyka – konflikt czy symbioza? to tytuł Panelu dyskusyjnego w ramach X Polskiego Zjazdu Filozoficznego
Środa, 16 września 2015, godz. 18:00 – 19:30
Moderator: Prof. Robert Poczobut (WHS UwB) W wielu polskich uczelniach uruchomiono studia z zakresu kognitywistyki. We wszystkich ośrodkach kadrę tego kierunku współtworzą filozofowie. Powstają mieszane, filozoficzno-kognitywistyczne jednostki organizacyjne, takie jak zakłady „logiki i kognitywistyki” czy „epistemologii i kognitywistyki” (UMK, UAM, UMCS, UwB). Przyczyny tego stanu rzeczy są różnorodne: atrakcyjność kognitywistyki jako interdyscyplinarnego obszaru badań, spadek zainteresowania kierunkiem studiów filozofia, istnienie interesujących problemów badawczych na styku filozofii, logiki i kognitywistyki. Relację filozofii do kognitywistyki można analizować w dwóch wymiarach: instytucjonalno-organizacyjnym oraz problemowo-badawczym. Jeśli chodzi o pierwszy z nich, powstają pytania:
- Czy kierunek studiów kognitywistyka stwarza zagrożenie dla kierunku filozofia, czy wprost przeciwnie – pozwala na wykorzystanie potencjału części kadry filozoficznej?
- Czy współistnienie obok siebie obu tych kierunków (w ramach instytutu lub wydziału) rodzi problemy natury organizacyjnej, czy też rozwiązuje niektóre spośród nich (np. problemy związane z zapewnieniem zajęć pracownikom kierunku filozofia)?
Jeśli chodzi o wymiar problemowo-badawczy, powstają pytania:
- Czy filozofia i kognitywistyka pozostają do siebie w poznawczo istotnych relacjach?
- Czy rozwój badań kognitywistycznych przyczynia się do rozwiązania lub pogłębienia analizy niektórych problemów filozofii?
- Czy należy uprawiać niektóre działy filozofii (epistemologia, filozofia umysłu, filozofia języka, filozofia działania) w kontekście kognitywistyki i na czym dokładnie taki program „filozofii kognitywnej” miałby polegać?
- Co filozofia daje kognitywistyce?
- Na czym polega wkład filozofów w rozwój badań kognitywistycznych?
- Dlaczego filozofia jest wymieniana jako jedna z subdyscyplin kognitywistyki i czy jest to uzasadnione?