Nauka języków to aerobik dla mózgu
Nauka języków to aerobik dla mózgu
Naukowcy z Pennsylvania State University przez sześć tygodni obserwowali mózgi 39 osób posługujących się na co dzień językiem angielskim, podczas gdy uczyły się one języka chińskiego. Zaobserwowali, że komórki nerwowe w mózgach osób najlepiej przyswajających nowe słownictwo komunikowały się ze sobą sprawniej niż w przypadku osób, które radziły sobie z nowym językiem słabo lub nie przyswoiły żadnego nowego języka.
Po porównaniu obrazów mózgów uczestników przed rozpoczęciem nauki badacze stwierdzili, że komunikacja poszczególnych obszarów mózgu u osób radzących sobie z językiem najlepiej była silniejsza i lepiej ukierunkowana już wcześniej, co ułatwiło naukę. Po zakończeniu okresu obserwacji okazało się jednak, że sieć neuronalna u osób uczących się języka chińskiego była zintegrowana jeszcze lepiej.
Sugeruje to, że nauka języka sprzyja zmianom w strukturze i funkcjonowaniu mózgu. Wcześniejsze badania wskazywały już na zmiany w anatomii mózgu zachodzące u osób uczących się drugiego języka bez względu na wiek – zauważają badacze.
„Mózg jest o wiele bardziej plastyczny niż myśleliśmy. Zmiany strukturalne widoczne są nawet u seniorów, co jest bardzo zachęcającą wiadomością” – zauważa autor badań Ping Li. (PAP)
- źródło: http://www.naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,402722,naukowcy-nauka-jezykow-to-aerobik-dla-mozgu.html
-
Neural changes underlying successful second language word learning: An fMRI study
-
Second language experience modulates neural specialization for first language lexical tones