KOGNITYWISTYKA I STOPIEŃ
PROFIL ABSOLWENTA
Studia przygotowują do:
- badania naturalnych i sztucznych systemów poznawczych oraz aplikacji wyników tych badań,
- działania w zespołach interdyscyplinarnych,
- pracy jako architekt informacji w branży reklamowej, serwisach internetowych i agencjach public relations; jako trener zdolności kognitywnych (np. twórczego myślenia, zdolności do mindreadingu); jako trener metod kognitywnych (np. metody e-learningu, metodyka wspierania kreatywności, itp.) oraz jako badacz w instytucjach naukowych.
Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcia na studia II stopnia kognitywistyki oraz na studia podyplomowe z zakresu różnych obszarów nauk o poznaniu, np. metod twórczego myślenia, neurorehabilitacji interdyscyplinarnej, sztucznej inteligencji, programowania, tworzenia baz danych.
PRAKTYKI I STAŻE
Praktyki obowiązkowe
- Studenci odbywają praktyki w instytucjach zajmujących się komunikacją społeczną, gromadzeniem i przetwarzaniem informacji, edukacją, kulturą, badaniami naukowymi, reklamą, np. w Urzędzie Miasta Lublin, w Muzeum na Majdanku, w firmie MakoLab, Centrum Kultury w Lublinie, itp.
Praktyki nadobowiązkowe
- Studenci mogą korzystać z ofert praktyk dostępnych w Biurze Karier KUL zgodnie z profilem swoich zainteresowaniach.
KOMPETENCJE ZDOBYWANE W TRAKCIE STUDIÓW
Kompetencje zawodowe
- interdyscyplinarna wiedzę na temat umysłu ludzkiego jako systemu poznawczego, komunikacyjnego i biologicznego oraz przetwarzającego różnego typu informacje,
- uporządkowaną znajomość zagadnień z zakresu metodologii badań naukowych w naukach humanistycznych jak i biologicznych i społecznych,
- zintegrowana wiedza z zakresu różnych dyscyplin naukowych na temat prawidłowych i zaburzonych procesów poznawczych,
- wiedza na temat procesów poznawczych: świadomość, percepcja, procesy uwagowe, tworzenie pojęć, mindreading, aspekty społeczne poznania, język, pamięć, rozumowanie, intencjonalność, podejmowani decyzji, motywacje,
- narzędzia formalno-logiczne, które wspierają analizę danych i wnioskowanie,
- znajomość zasad, metod i narzędzi reprezentacji wiedzy.
Kompetencje komunikacyjne
- umiejętność współpracy w grupie, podejmowania aktywnych ról w zespole, inspirowania i organizowania uczenia się,
- umiejętność dyskutowania, streszczania i parafrazowania,
- umiejętność określania priorytetów służących realizacji zadania,
- umiejętność sformułowania oraz uargumentowania stanowisko, poddawania analizie i krytyce dyskutowanych tez.
Kompetencje przedsiębiorcze
- posiada znajomość podstaw ekonomii, przygotowanie do samozatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej,
- znajomość zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w odniesieniu do branży,
- znajomość metod planowania strategicznego.
Kompetencje analityczno-informatyczne
- umiejętność posługiwania się podstawowymi technologiami informatycznymi (edytory, narzędzia do tworzenia prezentacji oraz stron www),
- znajomość narzędzi formalno-logicznych, które wspierają analizę danych i wnioskowań.
Kompetencje naukowo-badawcze
- umiejętność projektowania i przeprowadzania badań eksperymentalnych,
- umiejętność wspierania zadań analitycznych i komunikacyjnych przez narzędzia formalne,
- umiejętność analizy sytuacji i problemów oraz samodzielnie sformułować propozycje ich rozwiązania.