Warsztaty z argumentacji i krytycznego myślenia

Warsztaty z argumentacji i krytycznego myślenia
Argumentacja na lekcjach języka polskiego i matematyki jako sposób rozwijania umiejętności złożonych
W ramach organizowanej przez Wydział Filozofii KUL i organizację ArgDiaP konferencji Argumentacja i retoryka klasyczna. ArgDiaP 2017 z inicjatywy Interdisciplinary Graduate School on Argumentation and Rhetoric 25. października 2017 r. odbyły się warsztaty z argumentacji i krytycznego myślenia pt. Argumentacja na lekcjach języka polskiego i matematyki jako sposób rozwijania umiejętności złożonych.
Głównym założeniem zajęć z uczniami jest połączenie warsztatów z debatą edukacyjną „Argumentacja jako narzędzie porządkowania świata. Perspektywa edukacyjna”, która odbyła się w pierwszym dniu konferencji ArgDiaP 2017. Z tego względu grupa uczestników konferencji brała udział w warsztatach z młodzieżą w roli obserwatorów.
Warsztaty były prowadzone wspólnie przez polonistów i matematyków. Zajęcia obejmowały uczniów klasy czwartej, piątej i drugiej gimnazjum, którzy zostali postawieni wobec tak samo brzmiących zadań. Uczniowie pracowali w podgrupach rówieśniczych, ale po każdym etapie warsztatów osoby prowadzące animowały wymianę zdań i doświadczeń w rozwiązywaniu konkretnego problemu i sposobie uzasadniania swojej drogi rozumowania.
Zadania dla uczniów były zaprojektowane specjalnie na tę okazję i miały na celu pokazać, że po pierwsze zdolności argumentacyjne są czymś naturalnym dla dziecka, tyle że dokonują się na różnych poziomach w zależności od wieku, po drugie — posiadają elementy wspólne dla dzieci w rożnym wieku, po trzecie i najważniejsze, że argumentacja – również ta naturalnie zdroworozsądkowa – prowadzi do rozwijania umiejętności rozumowania matematycznego, a także umiejętności interpretacji tekstu kultury.
Jednym z założeń warsztatów było ukazanie, że istnieją pewne elementy wspólne rozumowania matematycznego i rozumowania rozwijanego w interpretacji tekstu na języku polskim. W warsztatach wszyscy uczestniczyli razem, zaczęli matematycy, a kontynuowali je poloniści. Dyskusje i całe doświadczenie było wspólne.
Patronat nad warsztatami objęła Graduate School for Social Research (GSSR) IFiS PAN i Akademia Młodych Uczonych i Artystów.
Galeria zdjęć [kliknij]