Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Przewodnik po kognitywistyce

Przewodnik po kognitywistyce

Przewodnik po kognitywistyce
Przewodnik po kognitywistyce

Nakładem Wydawnictwa WAM ukazał się interesujący Przewodnik po kognitywistce pod red. Józefa Bremera, w którym znalazły się teksty naszych Profesorów, a także Przyjaciół Wydziału Filozofii KUL.

Przewodnik po kognitywistyce

PRZEWODNIK PO KOGNITYWISTYCE zawiera teksty znanych polskich filozofów i naukowców prowadzących interdyscyplinarne badania nad umysłem. Wychodząc z założenia, że procesy poznawcze można poddać empirycznym badaniom, zakres kognitywistyki obejmuje szerokie spektrum analiz: od systemów biologicznych po systemy sztucznej inteligencji. Stosowana w tych badaniach metodologia łączy analizy nauk humanistycznych i formalnych z podejściem przyrodniczo-eksperymentalnym obecnym w psychologii i neuronaukach, jak i z syntetyczno-konstruktywistycznymi technikami z zakresu informatyki.
Prezentowane opracowanie odzwierciedla tak rozumiany przedmiot badań kognitywistyki i jej metodologię. Pierwsza część wprowadza w podstawowe zagadnienia kognitywistyki od strony filozofii, językoznawstwa, systemów opartych na wiedzy czy psychologii poznawczej. W drugiej omówiono obecne w kognitywistyce problemy filozoficzne. Trzecia część przedstawia wybrane osiągnięcia neuronauk, a czwarta – modele uczenia w sztucznej inteligencji oraz budowę i funkcjonowanie sieci neuronowych. W części piątej podjęto refleksję nad przyswajaniem języka. Ostatnia część odnosi się do najnowszych badań w psychologii poznawczej, skupiających się na reprezentacjach, uwadze wzrokowej, ucieleśnionym poznaniu, rozumowaniu, wiedzy wrodzonej czy tzw. mind-readingu.
Redaktor tomu: JÓZEF BREMER SJ

 

Spis treści

  • Józef Bremer – Wprowadzenie

Rozdziały wprowadzające

  • Urszula Żegleń – Znaczenie filozofii dla kognitywistyki
  • Elżbieta Tabakowska – Językoznawstwo kognitywne – geneza, kierunki i perspektywy Grzegorz J. Nalepa – Sztuczne systemy oparte na wiedzy
  • Marta Siedlecka, Edward Nęcka – Psychologia poznawcza
  • Adam Chuderski – Modelowanie procesów poznawczych

Filozofia

  • Robert Poczobut – Status umysłu
  • Marcin Miłkowski – Filozofia kognitywistyki – Arkadiusz Chrudzimski – Intencjonalność
  • Marek Hetmański -Przetwarzanie informacji
  • Józef Bremer – Marzenia senne jako model świadomości zjawiskowej

Neuronauka

  • Grzegorz Króliczak, Szymon Biduła – Widzenie
  • Magdalena Senderecka – Analiza potencjałów zdarzeniowych i jej zastosowanie w badaniach nad uwagą selektywną
  • Mateusz Gola – Podstawy nauki o mózgu – poznanie

Sztuczna inteligencja

  • Mariusz Flasiński – Modele uczenia w sztucznej inteligencji
  • Ryszard Tadeusiewicz – Sztuczne sieci neuronowe

Językoznawstwo

  • Piotr Konderak – Akwizycja (przyswajanie) języka

Psychologia poznawcza

  • Mykola Chumak, Piotr Francuz – Reprezentacja/wyobrażenia
  • Marcin Leszczyński – Uwaga wzrokowa i pamięć robocza. Sposoby badania oraz wybrane dyskusje
  • Michał Wierzchoń, Marta Łukowska – Ucieleśnione poznanie
  • Joanna Sztuka, Grzegorz Sędek – Rozumowanie
  • Jarosław Orzechowski, Patrycja Maciaszek – Rozwiązywanie problemów
  • Maciej Haman, Arkadiusz Gut – Wiedza wrodzona
  • Arkadiusz Gut – Badania kognitywne i rozwojowe nad czytaniem umysłu

 

Czym jest kognitywistyka?

We wprowadzeniu Józefa Bremera czytamy:

Dla znanego psychologa P.G. Zimbardo kognitywistyka (nauka o poznawaniu, cognitive science) jest dziedziną interdyscyplinarną, która rozwinęła się jako szerokie podejście do badania różnorodnych systemów i procesów przetwarzania informacji. […] czerpie wiedzę z trzech zachodzących na siebie dyscyplin: psychologii poznawczej, nauki o komputerach i nauki o układzie nerwowym. Swój wkład w nią mają również filozofia, ekonomia i antropologia kulturowa. Opracowano także naukowe metody poznawczo-literackiej analizy tworzenia i rozumienia przez umysł ludzki opowieści, dramatów, mitów i rytuałów – aktów wyobraźni, które nadają znaczenie ludzkiej egzystencji. Nauka o poznawaniu dąży do rozstrzygnięcia klasycznej kwestii myśli zachodniej: Czym jest wiedza i jak jest ona reprezentowana w umyśle?[1]

Kognitywistyka jako interdyscy­plinarna nauka o poznawaniu

Zakres tak rozumianej kognitywistyki obejmuje pole wspólne psycho­logii poznawczej (cognitivepsychology), sztucznej inteligencji (artificial Interintelligence) oraz nauki o układzie nerwowym (neuroscience). Interdyscyplinarny charakter kognitywistyki najlepiej widać w jej metodycznym traktowaniu przedmiotu badań. Łączy się w nim podejście humanistyczno-analityczne obecne w naukach humanistycznych i naukach formal­nych (np. w językoznawstwie teoretycznym) ze znanym z psychologii czy z neuronauk podejściem przyrodniczo-eksperymentalnym, a tak­że z technikami syntetyczno-konstruktywnymi z zakresu informatyki.

Przykładowo badania kognitywne opierają rozumienie wyrażeń języka naturalnego na lingwistycznych teoriach gramatyki, sprawdzają psycholingwistyczne hipotezy o procesach przetwarzania za pomocą badań empirycznych, odwołując się przy tym do badań eksperymentalnych oraz do badań tworzących modele symulacyjne („modelowanie kognitywne”) za pomocą komputerowo-lingwistycznych technik programowania (opierających się na sztucznej inteligencji).

Przedmiot badań Bliższym celem kognitywistyki jest badanie naszych ludzkich zdolności psychicznych i leżących u ich podstaw zdarzeń oraz warunków potrzebnych do ich zachodzenia. Jej celem dalszym jest opisywanie i wyjaśnianie poznania u innych organizmów żywych, a także poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o możliwość poznania siebie i otoczenia za pomocą systemów technicznych. Przyjmując, że procesy poznawcze można uznać za zdarzenia obliczalne, kognitywista uzyskuje naukowe podejście obejmujące systemy biologiczne i systemy sztucznej inteligencji.[2]

Kognitywistę interesuje relacja między procesami świadomego przeżywania a naszą zmysłowością i motoryką. Do tych procesów należą na przykład myślenie, pamięć, uczenie się czy operowanie językiem. Tym samym zakres przedmiotowy badań kognitywistycznych nie jest ograniczony do czystego, teoretycznego opisu i wyjaśniania naszego poznawania, lecz obejmuje on także emocje, motywacje i akty wolitywne.

[1] P.G. Zimbardo, Psychologia i życie, przeł. E. Czerniawska i in., Warszawa: WN PWN, 1999, s. 394.

[2] W. Duch, Czym jest kognitywistyka, <https://www.fizyka.umk.pl/~duch/cog-book/kognitywistyka.htm> [dostęp: 10.11.2014].

  • http://e.wydawnictwowam.pl/tyt,70645,Przewodnik-po-kognitywistyce.htm
Print Friendly, PDF & Email

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ