Kognitywistyka

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słodka jak… Słowa typu „słodki” bardziej uaktywniają mózg niż słowa typu „miły”

child-and-strawberries-1368025837nlW

Słodka jak… Słowa typu „słodki” bardziej uaktywniają mózg niż słowa typu „miły”

Zwroty, w których pojawiają się słowa kojarzące się ze smakami, angażują emocjonalnie nasz mózg – informują naukowcy na łamach „Journal of Cognitive Neuroscience”. Słowa typu „słodki” bardziej uaktywniają mózg niż słowa typu „miły” – dowodzą naukowcy z Princeton University (USA) i Freie Universitaet w Berlinie. Określenia typu „słodki głos” czy „kwaśna mina” są nam tak dobrze znane, że raczej nie myślimy o nich jako o metaforach. Okazuje się jednak, że nasz mózg kojarzy te przenośne określenia ze smakami, do których się one odnoszą i reaguje intensywniej niż w przypadku określeń bardziej abstrakcyjnych o tym samym znaczeniu. Metafory związane ze smakami aktywizują emocjonalne obszary naszego mózgu.

W ramach eksperymentu badani czytali zdania, w których zastosowano metafory odnoszące się do doznań smakowych. W tym czasie naukowcy badali aktywność mózgu ochotników.

Następnie w miejsce słowa oznaczającego smak podstawiano słowo neutralne, np. zdanie „Ona patrzy słodko na niego” zastępowano zdaniem „Ona patrzy miło na niego”.

Z obserwacji wynikło, że zdania zawierające słowa, które odnosiły się do smaków, pobudzały m.in. jądro migdałowate w mózgu związane z przetwarzanie emocji oraz obszary odpowiedzialne za przetwarzanie fizycznych doznań smakowania. (PAP)

Print Friendly, PDF & Email

ZOSTAW ODPOWIEDŹ